Rooyse Wissel publiceert jaarverslag 2020

Met gepaste trots presenteert de Rooyse Wissel vandaag haar jaarverslag over 2020. Onder het mom ‘Jij.Wij.De Maatschappij’ geeft het forensische psychiatrisch centrum een unieke inkijk in de wereld van de forensische zorg. Boeiende interviews met onder andere medewerkers, omwonenden en de burgemeester van Venray worden afgewisseld met een terugblik op 2020 en een duidelijke visie van de organisatie op de toekomst.

Hyacinthe van Bussel, algemeen directeur vertelt: ‘We hebben in 2020 flink onze handen uit de mouwen gestoken en gebouwd. Enerzijds letterlijk in vierkante meters. Ook hebben we enorme stappen gezet in de richting van ons doel voor 2024: de volledige forensische keten in eigen beheer. Tbs is namelijk slechts een onderdeel van alles wat we aan forensische zorg bieden.’ Michiel Verhees, adjunct-directeur Behandeling en Zorg, noemt de opening van de nieuwbouw op 8 december als hét hoogtepunt van 2020. ‘Dan komt, ondanks de uitdagingen die Covid-19 met zich meebracht, alles bij elkaar waar je zo lang naar toegewerkt hebt. En als dan minister Sander Dekker ‘persoonlijk’ ons de sleutel overhandigt waarmee we de deuren van nieuwe Forensisch Psychiatrische Kliniek (FPK) en de eerste nieuw gebouwde Forensisch High & Intensive Care (FHIC) op beveiligingsniveau 4 in Nederland officieel openen, dan ben ik heel erg trots,’ zegt Michiel.

Buitenwereld naar binnen halen

De Rooyse Wissel haalde in 2020 regelmatig de buitenwereld naar binnen. Zo kwam er, samen met NPO1, een 10-delige podcastserie over tbs. In deze afleveringen krijg je een beeld van wat zich afspeelt binnen de muren van een tbs-kliniek. Ook kwam ‘Pauw bij de Rooyse Wissel binnen’. ‘Ja, we hebben beveiliging van het hoogste niveau. Maar soms gooien we de poorten open. Dat vergt enige moed, want we stellen ons kwetsbaar op,’ aldus Hyacinthe. Ook speelde Rooyse Wissel Ambulant behandelen afgelopen jaar een stevige rol in de pilot Implementatie Ketenveldnorm. Deze norm moet ervoor zorgen dat mensen die intensieve zorg nodig hebben, maar nu door hun problematiek tussen de wal en het schip vallen, in de toekomst wél goed geholpen en gevolgd worden,’ aldus Michiel.

Aandacht voor de doorstroom van patiënten

Hyacinthe en Michiel vertellen in het jaarverslag ook over de plannen van de Rooyse Wissel voor 2021: ‘De Schakel, onderdeel van ons cluster Rooyse Wissel Wonen & Begeleiden, opent in mei van dit jaar een nieuwe locatie in Sittard. Hier kunnen maximaal 15 personen beschermd wonen. We moeten heel veel moeite doen om de uitstroom van onze patiënten uit de kliniek te organiseren. Fantastisch dat dat in Sittard gelukt is!’, vertelt Hyacinthe. In 2021 wil de Rooyse Wissel meer van dergelijke voorzieningen realiseren. ‘2021 zou voor mij geslaagd zijn als we samen met onze collega’s kwalitatieve stappen maken. Bijvoorbeeld door meer ervaring op te doen in onze FHIC en FPK en met een speciaal Verslavingsprogramma dat we aan het ontwikkelen zijn,’ sluit Michiel af.

Lees hier meer over onze resultaten, ontwikkelingen, feiten en cijfers uit 2020.

Nieuws | Rooyse Wissel

Open Dag Regio, zaterdag 8 juni